ORLEN Petrobaltic inwestuje w innowacje: autonomiczny pojazd DriX H-8 wzmacnia bezpieczeństwo infrastruktury na Bałtyku

ORLEN Petrobaltic - Bezzałogowy pojazd Drix H-8Flota ORLEN Petrobaltic systematycznie się rozrasta, a najnowszym jej elementem jest bezzałogowy pojazd autonomiczny DriX H-8. Nowoczesna jednostka będzie wspierać badania dna morskiego w trudno dostępnych miejscach Morza Bałtyckiego.

Dzięki zaawansowanym funkcjom analitycznym i pomiarowym umożliwi monitorowanie stanu platform wiertniczych i turbin wiatrowych, a także szybkie reagowanie na potencjalne zagrożenia. To pierwsze tego rodzaju rozwiązanie zastosowane w sektorze cywilnym w Polsce.

Inwestycje ORLEN Petrobaltic wspierają rozwój offshore i energetyki wiatrowej

Skala inwestycji Grupy ORLEN na Morzu Bałtyckim jest bezprecedensowa. Budujemy pierwszą morską farmę wiatrową, równolegle prowadzimy działalność wydobywczą i świadczmy zaawansowane usługi dla offshore. Naturalną konsekwencją tych działań jest inwestowanie w najwyższej jakości sprzęt, który poprawi efektywność codziennej pracy. DriX H-8 to innowacyjne rozwiązanie, które otwiera nowy etap w wykorzystaniu autonomicznych technologii na Bałtyku, wpisując się w globalny trend cyfryzacji i automatyzacji sektora offshore. Dzięki swoim możliwościom pojazd odpowiada nie tylko na potrzeby rozwojowe ORLEN, ale także na rosnące wymagania regulacyjne. Jego zastosowanie wzmocni potencjał konkurencyjny ORLEN Petrobaltic i pozwoli sprostać coraz bardziej wymagającym standardom technicznym i prawnym w sektorze offshore.

– powiedział Wiesław Prugar, Członek Zarządu ORLEN ds. Upstream.

DriX H-8 – nowoczesna technologia dla sektora paliwowego i offshore

Nowy pojazd DriX H-8 został zaprojektowany z myślą o pracy w ekstremalnych warunkach Morza Bałtyckiego. Dzięki autonomicznym możliwościom i zaawansowanym sensorom jest w stanie wykonywać misje, które dotychczas wymagały udziału załogi.

DriX H-8 znajdzie zastosowanie m.in. w:

  • monitoringu stanu platform wiertniczych i turbin wiatrowych,
  • mapowaniu dna morskiego z wykorzystaniem wysokiej jakości danych hydrograficznych i geofizycznych,
  • realizacji zadań związanych z rozporządzeniem metanowym UE, które zobowiązuje sektor naftowo-gazowy do szybkiego reagowania na ewentualne wycieki metanu.

To już drugi pojazd DriX dostarczony przez polską spółkę Thesta na rynek krajowy, jednak pierwszy przeznaczony do zastosowań pozawojskowych. Cieszymy się, że to właśnie z ORLEN Petrobaltic otwieramy nowy rozdział we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań dla sektora offshore.

– powiedział Michał Bytomski, Prezes Zarządu Thesta.

Zaawansowane sensory i technologia DriX H-8

Jednostka została wyposażona w najnowsze sensory, w tym:

  • zintegrowaną echosondę wielowiązkową (MBES),
  • profilograf dna (SBP).

Dzięki nim możliwe jest pozyskiwanie precyzyjnych danych o strukturze dna morskiego. DriX H-8 został wyprodukowany przez francuską firmę Exail, a dostarczony do ORLEN Petrobaltic przez szczecińską spółkę Thesta Sp. z o.o., specjalizującą się w nowoczesnych technologiach morskich. Urządzenie uznawane jest obecnie za najbardziej zaawansowany technologicznie pojazd USV (Uncrewed Surface Vehicle) dostępny na rynku.

ORLEN Petrobaltic uzyskał już zgodę Urzędu Morskiego w Gdyni na przeprowadzenie testów DriX H-8 na wyznaczonym obszarze Morza Bałtyckiego.

ORLEN Petrobaltic – lider innowacji w polskim sektorze paliwowym

ORLEN Petrobaltic S.A. to jedyne w Polsce przedsiębiorstwo zajmujące się poszukiwaniem i eksploatacją złóż ropy naftowej i gazu ziemnego na polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.

Spółka odgrywa kluczową rolę w realizacji strategii Grupy ORLEN w zakresie bezpieczeństwa energetycznego i rozwoju segmentu upstream.

Inwestycje w nowoczesne technologie, takie jak autonomiczny pojazd DriX H-8, wspierają cyfryzację procesów, redukcję śladu węglowego oraz rozwój morskiej energetyki wiatrowej.

W ten sposób ORLEN Petrobaltic buduje zrównoważony łańcuch dostaw energii w regionie Morza Bałtyckiego i wzmacnia swoją pozycję jako lidera innowacji w polskim sektorze paliwowym.

ORLEN

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.