Polska Izba Paliw Płynnych oraz Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, zajęły wspólne stanowisko w sprawie propozycji wprowadzenia nocnego ograniczenia sprzedaży alkoholu (prohibicji) na wszystkich stacjach paliw w kraju.
Poniżej przedstawiamy najważniejsze aspekty apelu, wysuniętego przez obie organizacje związane z branżą paliwową w Polsce.
Czy zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw poprawi bezpieczeństwo?
Propozycja wprowadzenia nocnej prohibicji na stacjach paliw, której celem jest ograniczenie dostępu do alkoholu, wywołała spore kontrowersje. Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) oraz Polska Izba Paliw Płynnych (PIPP) argumentują, że takie rozwiązanie nie rozwiąże problemów społecznych związanych z alkoholem, a jednocześnie jest dyskryminujące dla branży paliwowej.
Problem społeczny, ale czy rozwiązanie skuteczne?
Przedstawiciele branży paliwowej przyznają, że alkoholizm jest poważnym problemem społecznym, ale podkreślają, że zakaz sprzedaży alkoholu nocą tylko na stacjach paliw jest niewystarczający i ma niewielkie znaczenie dla rzeczywistego ograniczenia dostępności alkoholu. Z blisko 121 tys. punktów sprzedaży alkoholu, stacje paliw stanowią jedynie 5,5 tys. Objęcie zakazem tylko stacji nie wpłynie więc znacząco na dostępność alkoholu.
Czy zakaz na stacjach paliw zmniejszy spożycie alkoholu?
Dane wskazują, że stacje paliw odpowiadają za jedynie 2,2% wolumenu i 2,6% wartości sprzedaży alkoholu. Z perspektywy rynku jest to niewielki udział, a ograniczenie sprzedaży alkoholu na stacjach paliw nocą może nawet zwiększyć ekonomiczną dostępność alkoholu – konsumenci mogą bowiem zacząć kupować go w tańszych sklepach.
Bezpieczeństwo na drogach – doświadczenia innych krajów
Analizy pokazują, że nocna prohibicja na stacjach paliw niekoniecznie poprawia bezpieczeństwo drogowe. Badania w Niemczech wskazują, że wprowadzenie podobnego zakazu w Badenii-Wirtembergii w 2010 r. nie przełożyło się na zmniejszenie liczby wypadków. Podobne doświadczenia płyną z krajów, które ograniczyły sprzedaż alkoholu na stacjach paliw, jak Litwa czy Szwecja.
Prawne aspekty i zasada równości wobec prawa
POPiHN i PIPP podkreślają, że ograniczenia tego typu powinny być zgodne z przepisami Unii Europejskiej i konstytucją. Wprowadzenie zakazu tylko dla stacji paliw może zostać uznane za dyskryminujące oraz sprzeczne z zasadą równości i swobody działalności gospodarczej.
Potencjalne ryzyka dla konsumentów paliw
Branża ostrzega, że ograniczenie przychodów ze sprzedaży alkoholu może odbić się na cenach paliw. Na stacjach paliw sprzedaż alkoholu stanowi około 12% przychodów pozapaliwowych, a jej spadek może prowadzić do wzrostu cen paliwa, co wpłynie na inflację.
Alternatywy dla nocnej prohibicji na stacjach paliw
Branża paliwowa proponuje inne rozwiązania, takie jak intensyfikacja kontroli trzeźwości kierowców i kampanie edukacyjne w mediach. Według POPiHN i PIPP to właśnie te działania mają największy wpływ na zmniejszenie liczby pijanych kierowców.
Podsumowując, zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw nocą budzi kontrowersje i rodzi ryzyko prawne, ekonomiczne i społeczne. Przedstawiciele branży postulują wypracowanie bardziej skutecznych i sprawiedliwych rozwiązań, aby efektywnie walczyć z problemem alkoholu w społeczeństwie.