Realizowany przez ORLEN i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Środki w wysokości blisko 9 mln EUR zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.
Wyprodukowane w ramach HySPARK innowacyjne pojazdy wodorowe zasilane będą paliwem dostarczanym z HUBu ORLEN we Włocławku. Stacja przy lotnisku Chopina powstanie w 2026 roku, dzięki dofinansowaniu z europejskiego programu CEF Transport AFIF Clean Cities faza II. Autobusy napędzane wodorem dostarczy firma ARTHUR BUS, ciągniki wodorowe firma Quantron, z kolei wózki obsługi naziemnej stołecznego lotniska Chopina, włoska firma ATENA. Użytkownikami pojazdów będą Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, ORLEN oraz LS Airport Services.
Wodór to bezpieczne, alternatywne źródło energii i jeden z filarów transformacji, który bez wątpienia odegra istotną rolę w transporcie. Już teraz kilka samorządów w Polsce korzysta z autobusów napędzanych wodorem z ORLENU, w Poznaniu działa także nasza pierwsza ogólnodostępna stacja wodorowa dla samochodów osobowych. Kolejnym etapem będą testy pojazdów do obsługi naziemnej na lotnisku Chopina i autobusów komunikacji miejskiej w Warszawie. Rozwój i upowszechnienie paliw wodorowych wiąże się z dużymi inwestycjami, dlatego cieszę się, że to właśnie nasze konsorcjum pozyskało unijne środki na ten cel.
– mówi Grzegorz Jóźwiak, Dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych.
HySPARK – co to jest i na czym polega?
HySPARK (Hydrogen Solutions for euroPean Airports & Regional Kinetics) zakłada szeroką współpracę 17 partnerów z 5 krajów: Polski, Niemiec, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, którzy przez najbliższe lata będą tworzyć rynek dystrybucji wodoru w obszarze Polski Centralnej. Projekt, w zakresie biznesowym koordynowany będzie przez ORLEN, a w zakresie administracyjnym i badawczo-rozwojowym przez Instytut Energetyki – Państwowy Instytut Badawczy (IEN-PIB).
HySPARK jest unikatowym przedsięwzięciem, które łączy kluczowe kompetencje niezbędne do realizacji wybranych celów Polskiej Strategii Wodorowej. Działania konsorcjum, w tym szerokie zaangażowanie podmiotów zrzeszonych w Mazowieckiej Dolinie Wodorowej, realnie przyczynią się do dekarbonizacji transportu a rezultaty projektu będą modelowym rozwiązaniem przewidzianym do replikacji w innych aglomeracjach miejskich. Wykorzystanie efektów realizacji projektu na rzecz budowy ekosystemów wodorowych wokół innych europejskich lotnisk zostało zaplanowane już na etapie tworzenia wniosku o dofinansowanie.
– dodaje prof. Jakub Kupecki, Dyrektor Instytutu Energetyki – Państwowego Instytutu Badawczego.
Działalność badawczo-rozwojowa w ramach projektu zostanie zapewniona przez IEN-PIB, Politechnikę Warszawską, RINA, oraz Bureau Veritas Polska. Za działalność związaną z rozpowszechnianiem informacji o projekcie będą odpowiedzialne m.in. Miasto Stołeczne Warszawa, Agencja Rozwoju Przemysłu, Fundacja w klimacie oraz dwa międzynarodowe lotniska SEA Milan Airports oraz Aer Arann Islands. Projekt wspierają również TOYOTA Central Europe, Polska Grupa Lotnicza, ANWIL, Transportowy Dozór Techniczny, Port Lotniczy Gdańsk i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.
HySPARK powstał w ramach działalności Klastra Mazowieckiej Doliny Wodorowej, która zrzesza już 48 partnerów, reprezentujących instytuty badawcze, uczelnie wyższe oraz przedsiębiorstwa publiczne i prywatne. Celem Mazowieckiej Doliny Wodorowej jest stworzenie na Mazowszu regionalnego ekosystemu wodorowego, który będzie łączył producentów wodoru z dostawcami technologii i końcowymi użytkownikami różnych sektorów, m.in. transportu (wykorzystanie wodoru jako paliwa w pojazdach) oraz przemysłu (wykorzystanie wodoru np. do produkcji nawozów sztucznych).
Do 2030 ORLEN planuje wybudowanie 100 stacji tankowania wodoru
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Łączna zakładana moc elektrolizerów w Grupie ORLEN do 2030 roku wyniesie około 1 GW mocy, co w połączeniu z projektami typu waste-to-hydrogen umożliwi produkcję ponad 130 tysięcy ton rocznie odnawialnego wodoru na koniec obecnej dekady.
ORLEN