Grupa MOL pomyślnie zakończyła kolejny etap testów produkcyjnych ekologicznych paliw: HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) oraz SAF (Sustainable Aviation Fuel) w rafinerii w Rijece. To ważny krok w kierunku spełnienia unijnych celów klimatycznych i wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego w Europie Środkowej.
Wcześniej podobne testy zostały przeprowadzone w rafinerii Slovnaft w Bratysławie, co potwierdza gotowość technologiczną MOL do wdrażania nowoczesnych rozwiązań w zakresie biopaliw.
Współpraca z Chevron Lummus Global
Pilotażowy projekt w Rijece został zrealizowany we współpracy z Chevron Lummus Global (CLG) – dostawcą instalacji hydrokrakingu. W trakcie testów tradycyjny surowiec został wzbogacony o 5% dodatku POME (Palm Oil Mill Effluent – produkt uboczny produkcji oleju palmowego).
Przerobiono łącznie 1 tys. ton surowca biogennego, a cały proces nadzorował Bureau Veritas d.o.o. zgodnie ze standardami ISCC (International Sustainability and Carbon Certification).
Osiem miesięcy przygotowań i setki próbek
Ze względu na złożoność projektu, przygotowania do testów trwały osiem miesięcy. W trakcie badań pobrano ponad 400 próbek, które przeanalizowało Centralne Laboratorium Testowe INA. Biokomponent został dodatkowo sprawdzony metodą izotopu węgla C14 w zewnętrznych laboratoriach: Ruđer Bošković w Zagrzebiu oraz Isotoptech Zrt. w Debreczynie.
Testy w Bratysławie – HVO i SAF w praktyce
Na początku roku podobne testy odbyły się w rafinerii MOL w Bratysławie.
- HVO został wytworzony przy użyciu oleju z łupin orzechów nerkowca i współprzetwarzany z ropą naftową.
- W przypadku SAF użyto częściowo rafinowanego oleju spożywczego, łącząc go z tradycyjnym surowcem.
Rezultaty potwierdziły, że instalacje wykorzystywane do produkcji standardowej nafty lotniczej są odpowiednie także do wytwarzania zrównoważonego paliwa lotniczego.
Współprzetwarzanie w rafinerii Dunaj
Grupa MOL od lat stosuje metodę współprzetwarzania w rafinerii Dunaj na Węgrzech.
Dzięki mieszaniu ropy naftowej z pozostałościami roślinnymi w procesie produkcji, możliwe jest znaczne ograniczenie emisji CO₂.
Biopaliwa w strategii „Shape Tomorrow”
Odnawialne paliwa są kluczowym elementem strategii Grupy MOL „Shape tomorrow”. Firma odgrywa znaczącą rolę na rynku biopaliw w Europie Środkowej, będąc pionierem w zakresie biopaliw lotniczych (SAF).
Grupa MOL już dziś produkuje paliwo diesla i zrównoważone paliwa lotnicze z odnawialnych surowców i jest gotowa, by rozwijać ich produkcję. Jesteśmy strategicznie zaangażowani w zrównoważoną mobilność – zarówno na lądzie, jak i w powietrzu. Budując kompleksową ofertę w zakresie mobilności, chcemy oferować coraz szerszą gamę paliw, umożliwiając naszym klientom inteligentną transformację energetyczną. Już dziś odgrywamy w regionie istotną rolę w tym procesie i jesteśmy zdeterminowani, aby ją utrzymać, m.in. dzięki dalszym inwestycjom i innowacjom.
– powiedział Csaba Zsótér, starszy wiceprezes ds. paliw w Grupie MOL.
Komercyjne testy SAF w Budapeszcie
Już w 2022 roku Grupa MOL we współpracy z lotniskiem w Budapeszcie, linią Wizz Air i spółką Airport Fuel Supply rozpoczęła komercyjne testy produkcji SAF.
Obecnie biopaliwa lotnicze są dostępne na rynkach Węgier, Słowacji i Chorwacji, odpowiadając za 14 tys. ton biokomponentów rocznie.
Wyzwania i przyszłość rynku SAF
Produkcja zrównoważonych paliw lotniczych możliwa jest jedynie z odnawialnych surowców roślinnych i odpadowych, a jednocześnie musi spełniać te same normy jakościowe i środowiskowe, co tradycyjne paliwa.
Obecnie tylko nieliczne rafinerie na świecie są w stanie produkować SAF, a podaż nie nadąża za rosnącym popytem, co przekłada się na wysokie ceny.
Dlatego Grupa MOL traktuje rozwój biopaliw jako strategiczny kierunek inwestycji, łączący ochronę klimatu z bezpieczeństwem dostaw paliw w regionie.
MOL Polska