Wałbrzych dołącza do mapy stacji tankowania wodoru ORLEN

Stacja tankowania wodoru ORLEN w WałbrzychuGrupa ORLEN uruchomiła swoją trzecią ogólnodostępną stację tankowania wodoru w Polsce. Nowoczesny obiekt zlokalizowany przy ul. Piotra Wysockiego 43 w Wałbrzychu posiada magazyn o pojemności ponad 2 ton wodoru, co pozwala na dzienne zatankowanie nawet 20 autobusów należących do Miejskiego Zakładu Usług Komunalnych (MZUK) oraz ponad 30 samochodów osobowych.

Stacja czynna jest przez całą dobę i przystosowana zarówno do ciężkiego transportu, jak i samochodów osobowych. To kolejny ważny krok w realizacji strategii ORLEN w kierunku rozwoju gospodarki wodorowej i dekarbonizacji transportu w Polsce.

Trzecia ogólnodostępna stacja wodorowa ORLEN już działa

Obiekt w Wałbrzychu został wyposażony w trzy dystrybutory:

  • Dwa dla pojazdów ciężkich i autobusów – o ciśnieniu 350 bar,
  • Jeden dla samochodów osobowych – o ciśnieniu 700 bar.

Stacja umożliwia równoległe tankowanie różnych typów pojazdów, co znacząco zwiększa efektywność działania infrastruktury.

Wodór w komunikacji miejskiej – realne efekty już teraz

Ta stacja to więcej niż punkt tankowania, to realny dowód na to, że wodór sprawdza się w komunikacji miejskiej. W Wałbrzychu jest 20 autobusów wodorowych, które tankują tu codziennie. To modelowy przykład tego, że technologia działa w praktyce. Budowa podobnych stacji jest elementem Strategii ORLEN 2035, która zakłada zapotrzebowanie wodoru jako paliwa dla transportu, na poziomie 12 tys. ton rocznie w 2035 roku i w sumie 350 tys. ton w całej działalności Grupy ORLEN. Aby sprostać tym potrzebom, nasza strategia zakłada portfel projektów produkcji wodoru poprzez proces elektrolizy do łącznej mocy ok. 0,9 GW.

– powiedział Marcin Wasilewski, Członek Zarządu ORLEN ds. Technologii.

Dzięki podpisanej umowie z MZUK, ORLEN dostarczy 202 tys. kg wodoru w ciągu 3 lat, z możliwością zwiększenia wolumenu.

Wałbrzych stawia na wodór – transformacja miasta

Otwarcie stacji tankowania wodoru ORLEN w Wałbrzychu to kolejny, ważny etap rewolucji wodorowej w naszym mieście. Tym samym miasto, które kiedyś „stało węglem”, dzisiaj bierze głęboki wdech, aby oddychać czystym powietrzem dzięki paliwu przyszłości, jakim jest wodór i oparta na nim gospodarka. Widzimy, że ta technologia przynosi efekty, w postaci cichego, bezemisyjnego i coraz bardziej niezawodnego transportu miejskiego.

– powiedział Kamil Orpel, Prezes MZUK w Wałbrzychu.

Magazynowanie wodoru i bezpieczeństwo działania

Na terenie stacji przygotowano cztery miejsca na naczepy wodorowe, umożliwiające magazynowanie do 2700 kg wodoru. To rozwiązanie zapewnia ciągłość dostaw, nawet w okresach zwiększonego zapotrzebowania.

Bezpieczeństwo działania stacji zostało potwierdzone przez Urząd Dozoru Technicznego, który przeprowadził pomyślne badania obiektu.

ORLEN rozwija sieć stacji wodorowych w Polsce i Europie Środkowej

Budowa stacji w Wałbrzychu to część szerokiego planu rozwoju infrastruktury wodorowej ORLEN. Koncern uczestniczy w międzynarodowych projektach współfinansowanych z funduszy UE (Connecting Europe Facility – CEF) oraz krajowych środków z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Inne działające stacje wodorowe ORLEN:

  • Poznań – wodór dostarczany do 25 autobusów MPK (1,8 mln kg wodoru, redukcja emisji CO₂ o 21 tys. ton),
  • Katowice – stacja obsługująca autobusy, samochody osobowe i dostawcze, z dziennym tankowaniem min. 630 kg wodoru.

Strategia ORLEN 2035 – 12 tys. ton wodoru rocznie dla transportu

W ramach Strategii ORLEN 2035, koncern zakłada osiągnięcie 12 tys. ton rocznego zapotrzebowania wodoru dla celów transportowych oraz 350 tys. ton rocznie w całej Grupie.

Planowane są liczne inwestycje w produkcję zielonego wodoru z wykorzystaniem elektrolizerów o mocy do 0,9 GW.

ORLEN

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.