PERN S.A. zakończył kolejną strategiczną inwestycję w Bazie Paliw nr 21 w Dębogórzu, oddając do użytku trzy nowoczesne zbiorniki paliwowe o łącznej pojemności 150 tys. m³. Projekt wart blisko 150 mln zł zwiększył całkowitą pojemność magazynową bazy do ponad 500 tys. m³, czyniąc ją największym tego typu obiektem w Polsce.
Wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski
Nowe zbiorniki to kolejny krok PERN w kierunku budowy energetycznej odporności kraju.
W obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji geopolitycznej, zwiększenie krajowych możliwości magazynowych to jeden z filarów bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki inwestycjom takim jak ta w Dębogórzu budujemy niezależność naszego systemu paliwowego i zapewniamy stabilność dostaw dla gospodarki i obywateli, nawet w sytuacjach kryzysowych.
– mówi Wojciech Wrochna, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.
Dębogórze – strategiczny hub paliwowy PERN
Dębogórze to dziś znak rozpoznawczy PERN – współczesnej Spółki Skarbu Państwa, która łączy skalę, technologię i odpowiedzialność za bezpieczeństwo państwa i obywateli. Trzy nowe zbiorniki wraz z uruchomioną niedawno infrastrukturą kolejową potwierdzają znaczenie Bazy jako ważnego centrum dystrybucji produktów naftowych.
– podkreśla Daniel Świętochowski, prezes PERN.
W lipcu 2025 roku spółka zakończyła rozbudowę nalewni cystern kolejowych o dwa dodatkowe stanowiska, co zwiększyło przepustowość bazy o 4000 m³ na dobę.
Synergia z Portem Gdynia
Nowe zbiorniki mają kluczowe znaczenie również dla rozwoju Portu Gdynia.
Nasza Baza to dziś kluczowy hub logistyczny. Nowe zbiorniki są szczególnie istotne w kontekście trwającej w Porcie Gdynia rozbudowy Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych. Rozbudowa ta pozwoli w przyszłości obsługiwać tankowce o nośności ponad 100 000 DWT, zwiększając efektywność przeładunku paliw.
– dodaje Michał Drzazga, Kierownik Bazy Paliw nr 21.
Kolejne inwestycje PERN w magazynowanie paliw
PERN prowadzi dalsze projekty zwiększające pojemność magazynową i efektywność przesyłu paliw:
- Koluszki – powstają dwa zbiorniki: 33 tys. m³ (produkty III klasy) i 24 tys. m³ (produkty I klasy).
- Kawice – budowa nowego zbiornika o pojemności 33 tys. m³.
Spółka modernizuje też infrastrukturę operacyjną, w tym instalacje do załadunku autocystern i systemy biokomponentów.
Inwestycje kolejowe i modernizacje baz
W Nowej Wsi Wielkiej powstaje nowy front kolejowy z 21 dwustronnymi stanowiskami rozładunkowymi i 3,5 km torów, natomiast w Koluszkach budowany jest dodatkowy tor z dziewięcioma stanowiskami rozładunkowymi – to inwestycje usprawniające logistykę paliwową.
Nowoczesne technologie w przesyle ropy naftowej
W 2025 roku PERN zakupił cztery nowoczesne urządzenia DRA (Drag Reducing Agents), które zwiększają wydajność przesyłu ropy nawet o 30% i zmniejszają ryzyko awarii o 40%.
To kolejny element strategii wzmacniającej bezpieczeństwo techniczne systemu rurociągów.
Program „Przejść HDD” – modernizacja rurociągów pod rzekami
Spółka kontynuuje realizację programu „Przejść HDD”, modernizującego odcinki rurociągów pod rzekami, m.in. pod Kanałem Żerańskim, Notecią i Wisłą.
Wartość programu to ok. 140 mln zł, a jego celem jest zwiększenie bezpieczeństwa przesyłu paliw oraz obniżenie kosztów utrzymania infrastruktury.
PERN i NATO – strategiczne porozumienie o współpracy
W październiku PERN podpisał wstępne porozumienie z Zakładem Inwestycji Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego (NATO) dotyczące rozbudowy polskiej infrastruktury paliwowej i jej przyłączenia do systemu rurociągów NATO.
Projekt ten ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego i obronnego Polski.
PERN – lider polskiej infrastruktury paliwowej
PERN S.A. to spółka Skarbu Państwa, operator krajowej infrastruktury naftowej i paliwowej. Zarządza 19 bazami paliwowymi, czterema bazami surowcowymi oraz siecią ponad 2500 km rurociągów przesyłowych.
Spółka odpowiada za transport i magazynowanie ropy oraz produktów naftowych, zapewniając bezpieczeństwo energetyczne kraju i stabilność dostaw dla polskiej gospodarki.
PERN
