Ponad połowa samochodów z silnikami diesla w Polsce nie może odpalić w zimie. Pomóc może odpowiednie paliwo.

Circle KUruchomienie auta jest jednym z najczęstszych problemów, z którymi borykają się polscy kierowcy w okresie zimowym – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. Problem ten staje się jeszcze bardziej powszechny, gdy temperatura spada do kilkunastu stopni poniżej zera. Od 16 listopada stacje paliw, zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, wprowadzają do sprzedaży paliwa zimowe charakteryzujące się lepszymi właściwościami niskotemperaturowymi. Wyjaśniamy, co dzieje się z olejem napędowym w naszym silniku podczas mrozów i na jakie parametry należy zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego paliwa.

Podczas zeszłorocznej zimy problem z odpaleniem samochodu z silnikiem diesla miało aż 55% kierowców – wynika z badania SW Research przeprowadzonego na zlecenie sieci stacji Circle K (dawniej Statoil). 48% z nich deklaruje, że sytuacja taka miała miejsce od czasu do czasu, a 6% przyznaje, że przy każdej podjętej próbie. Wśród głównych przyczyn wskazywano słaby akumulator (35%), a tylko 14% kierowców przyczyny z odpaleniem auta upatruje w niskiej jakości tankowanego paliwa. Tymczasem paliwo wyższej klasy ma duży wpływ na pracę silnika przy niskich temperaturach powietrza. Już przy kilku stopni poniżej zera w oleju napędowym mogą wytrącać się kryształy parafiny, które utrudniają przepływ paliwa przez filtr, co może powodować problemy z równomierną pracą silnika, a w skrajnym przypadku doprowadzić do zablokowania filtra paliwa i zatrzymania pracy silnika. Olej napędowy o wysokojakościowym składzie i polepszonych właściwościach niskotemperaturowych ma w tym przypadku kluczowe znaczenie.

16 listopada wszystkie stacje paliw w Polsce mają obowiązek wprowadzenia zimowych gatunków paliw, dla których Temperatura Zablokowania Zimnego Filtra (TZZF) zgodnie z normami obowiązującymi dla naszej szerokości geograficznej wynosi maks. -20°C. W oleju napędowym występuje jednak jeszcze jeden niezwykle istotny parametr, tzw. Temperatura Mętnienia (TM), określający moment kiedy w oleju napędowym rozpoczyna się proces krystalizacji parafin, blokujących swobodny przepływ paliwa przez filtr. Oznacza to, że nawet po zatankowaniu zimowego oleju napędowego, auto może mieć problem z odpaleniem już nawet gdy temperatura osiągnie -10°C. A co się stanie, gdy kreska na termometrze spadnie jeszcze niżej? W takiej sytuacji konieczne jest zastosowanie paliwa o lepszych parametrach.

Czym jest diesel arktyczny?

milesPLUS® diesel arktyczny, w odróżnieniu od standardowych paliw zimowych, charakteryzuje się gwarantowaną Temperaturą Mętnienia maks. -22°C oraz obniżoną do -32°C Temperaturą Zablokowania Zimnego Filtra, dzięki czemu uruchomienie pojazdu możliwe jest nawet w ekstremalnie niskich temperaturach. Circle K (dawniej Statoil) jako jedyna sieć stacji paliw w Polsce posiada w swojej ofercie diesel arktyczny w ciągłej sprzedaży w trakcie całego sezonu zimowego (od 16 listopada do końca lutego).

Paliwo arktyczne jest najlepszym rozwiązaniem dla naszego auta w warunkach zimowych. W przypadku standardowych paliw zimowych kryształki parafiny mogą wytrącać się już nawet przy kilku stopniach poniżej zera. Tankując milesPLUS® diesel arktyczny mamy pewność, że paliwo zachowa swoje właściwości nawet, gdy słupki rtęci osiągną -32°C. Warto jednak pamiętać, by zawsze tankować do pełna. Zapobiegniemy w ten sposób skraplaniu się powietrza w zbiorniku, które może powodować przedostawanie się wody do paliwa.

– radzi Rafał Droździak, ekspert ds. paliw w Circle K.

milesPLUS® diesel arktyczny posiada również dodatek uszlachetniający, który oczyszcza silnik z osadów, właściwie go zabezpiecza i pozwala dojechać nawet do 3% dalej. Ponadto paliwo to nie zawiera biokomponentów, które pogarszają właściwości niskotemperaturowe.

Czy Polacy wiedzą jak zadbać o auto zimą?

Mimo że trudności z uruchomieniem auta to zjawisko spotykane w polskich warunkach dość powszechnie, kierowcy wciąż nie zdają sobie sprawy jak duże znaczenie odgrywa jakość oraz odpowiednia specyfikacja tankowanego paliwa, szczególnie w okresie mrozów. Aż 43% kierowców biorących udział w badaniu deklaruje, że problem z zapłonem rozwiązują poprzez wymianę akumulatora, natomiast 26% parkuje auto w garażu. Co czwarta osoba tankuje auto na renomowanych, dbających o jakość paliwa stacjach, natomiast tylko 16% decyduje się na tankowanie paliwa premium.

Świadomość polskich kierowców na temat zalet diesla arktycznego jest wciąż relatywnie niska. Aż 23% ankietowanych nie potrafi wskazać korzyści wynikających ze stosowania tego paliwa podczas zimy. Tymczasem odpowiednie paliwo dostosowane do warunków atmosferycznych nie tylko zapobiega problemom z uruchomieniem auta podczas mrozów, ale także oczyszcza silnik i wpływa na komfort jazdy. Dlatego dokładamy wielu starań, aby edukować polskich kierowców, poprzez kampanię informacyjną na naszych stacjach oraz w środkach masowego przekazu.

– wyjaśnia Rafał Droździak.

Circle K

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Więcej w Arktyczny diesel, Circle K, Diesel, Miles, Miles Plus, milesPLUS, Olej napędowy, Paliwa, Paliwo, Paliwo zimowe, Rafal Droździak, SW Research
Rafineria Lotos w Gdańsku
Pierwsza w historii LOTOSU ropa z USA dotarła do Gdańska

Do gdańskiego Naftoportu wpłynął dziś rano tankowiec „St. Helen”, transportujący 600 tys. baryłek (tj. ok. 80 tys. ton) amerykańskiej ropy...

Zamknij